Victorine en Jenny in Zambia!

Update Zambiaanse leven

Alweer een nieuwe week in Zambia is aangebroken. Wat vliegt de tijd hier toch!

Vorige week hebben we allerlei nieuws geleerd in het lab. We weten nu hoe we met de verschillende apparaten moeten werken, alle dagelijkse routines van de apparaten moeten uitvoeren, bloedsamples moeten maken en onderzoeken op o.a. hemoglobine, CD4, creatine, ALT, AST, glucose. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld zien of iemand HIV-positief is. Super leerzaam en leuk werk. We kennen zelfs alle wachtwoorden van de computers en de programma's die hierop staan, haha!

Vrijdag hebben we de week in de kliniek afgesloten met het wegen van de meest lieve baby's ooit. Op deze vaste "babydag", trekken alle moeders met hun kindjes eropuit naar de kliniek voor alle check ups en vaccinaties. De kliniek staat bomvol met de moeders die de guppies op hun rug hebben gebonden met een chitengé, dat is de lokale klederdracht. Onder het afdak buiten hing een gigantische haak, waaronder de weegconstructie werd gemonteerd: een weegschaal met daaraan een soort zak waarin twee gaten zaten, waar dan de voetjes van de baby doorheen konden.

Hier mochten we de baby's in hijsen om ze te wegen, zo lief!

Dit extra lange weekend hebben we ook volop genoten. Op zaterdag ging iemand van de kliniek trouwen, wat natuurlijk reden is voor groot feest! En wij waren uitgenodigd! Op ons paasbest in de traditionele klederdracht werden we opgehaald. Op het feest werd veel gedanst, het was prachtig om te zien. De bruid had in tegenstelling tot de westerse witte jurk, een mooie oranje jurk aan. Ruim werd er gedronken, onze normaal zo serieuze lab vrienden waren goed aangeschoten!

Op zondag hebben we onszelf goed verwend. We gingen namelijk lunchen in het 5sterrenhotel Royal Livingstone. Het was leuk, maar ook wel vreemd om opeens op deze met luxe doordrenkte plek te zijn. Casual graasden er wilde zebra's naast ons, terwijl we uitzicht hadden op de Zambezi-River en de Victoria Falls. We hebben genoten van het zonnetje en de luxe.

Gister was het farmersday, een feestdag hier, waardoor iedereen vrij is. Een mooie gelegenheid om de Victoria Falls eens van dichtbij te gaan bekijken!Met 10 buurkinderen en 5 "nanny's" (Wouter, Steffy, Philo, en wijzelf) gaan we op pad. De kinderen waren vol spanning omdat ze de Falls nog nooit hadden gezien. Omdat we de kinderen meenamen, mochten alle muzungu's voor de locals-prijs naar binnen! Hierdoor waren we ontzettend geroerd. De watervallen waren prachtig, al waren wel ontzettend bang voor alle apen. Toen we onze lolly's tevoorschijn haalden voor de kinderen, kwamen ze op ons afgesprongen. Toch niet zo'n goed idee die lolly's...Gelukkig hebben we het er zonder kleerscheuren vanaf gemaakt!

Vanaf vandaag gaan we een weekje meedraaien in de apotheek van de kliniek, weer een nieuwe uitdaging.

We houden jullie op de hoogte.

Dikke knuffel van je favoriete muzungu's

Bart vdCammen

Ha muzugu's,
Geweldig jullie avontuur zo te kunnen volgen! Twee artsen in de dop, of zijn het 2 schrijvers/ journalisten?
Geniet van alles! Liefs

Gonny

Wat moet het voor jullie allemaal " nieuw" en anders zijn. Veel ervaren en verwonderd staan is n aspect van reizen. Kleine kinderen zijn zo aandoenlijk, maar ook de omgang van moeder en kind en de minder luxe gezondheidszorg, alles anders. En de dames even luxe uitgaan, ja ja de " rijkr" blanken?Jan en ik bewaren ook mooie herinneringen aan de Victoriafalls. Kletsnat en vreselijke agressieve apen zodat zelfs Jan achter n boom kroop!
Geniet nog even van de laatste paar dagen. Liefs van ons en goede terugreis?