Victorine en Jenny in Zambia!

Eerste paar dagen in Zambia!

Lieve allemaal,

Vandaag is alweer de derde dagdat wij in het mooie Zambia verblijven! Na wat kleine incidenten tijdens de vlucht (we waren even vergeten dat je onder de 18 speciale papieren nodig hebt om zonder je ouders te vliegen) zijn we dan levend en wel aangekomen. Bij de uitgang van het vliegveld stond iemand ons al op te wachten, die ons meteen naar het Sunbird Guesthouse bracht, wat de komende maand ons huisje zal zijn. Na even acclimatiseren in de kamer zijn we met de andere vrijwilligers naar de kids club gegaan. Hier waren allemaal lieve peutertjes, kleutertjes en zelfs een paar tieners waarmee we touwtje gesprongen hebben, allerlei spelletjes gedaan hebben en waarmee we hebben gekleurd. Het was super om te zien hoe blij ze waren met alle meegebrachte kleurtjes, stiften, stickers, blaadjes en noem het maar op. Een super leuke eerste kennismaking met Zambia en bovendien heel indrukwekkend. De volgende dag was de oriëntatiedag, we kregen een rondleiding door Livingstone en kwamen er meteen achter hoe geliefd haarelastiekjes hier zijn en natuurlijk kwam de innerlijke handelaar in ons meteen naar boven. Om de dag af te sluiten hebben we wat gedronken bij een lokaal cafeetje (Kuba Café), waar we snel wat internet hebben getapt en een zeer gewaardeerd teken van leven naar huis hebben gestuurd. We deelden een taxi met Stefanie (een andere vrijwilliger) naar huis voor 30 kwacha, zo'n 3 euro. Best prima dus!

Na een 2 uur lange wandeltocht kwamen we vandaag eindelijk voor het eerst aan in de kliniek. We keken onze ogen uit, wat is hier anders dan in Nederland! Toch niet zo slecht, ons Nederlandse zorgsysteem.

Vrijdag is het babydag, dan komen alle moeders met hun kleintjes naar de (Mahatma Ghandi)-kliniek voor een routine checkup. De kliniek was volgepakt met mensen die wachtten op hun beurt.

We kregen tekst en uitleg van een super aardige jonge dokter, die daarna het werk volledig aan ons overliet, terwijl hij zelf ging genieten van het Zambiaanse zonnetje buiten.

Onze taak vandaag bestond uit de bloeddruk, hartslag, temperatuur en gewicht opnemen van de patiënten, waarna ze op gesprek gaan met de dokter.

We hebben inmiddels al mogen proeven van de lokale taal (Nyanja). De mensen zijn hier super vriendelijk en zijn in voor een praatje, zo hebben we al een paar woordjes kunnen leren. Dit hebben we volop mogen ervaren in de korte tijd dat we hier zijn, zo schudden een vriendelijke oudere man ons de hand en liet deze gedurende het hele gesprek (interview) niet los, dit terwijl we naar de kliniek liepen. Anders, ontzettend grappig en soms een tikkeltje ongemakkelijk.

Een leuke en leerzame dag!

Judy

Super! Geniet volop van jullie tijd in Zambia en laat het doktershart in jullie groeien. Kijk uit naar meer verhalen en foto's van jullie geweldige ervaringen.

Anne

Heeey girls, wat fijn om te lezen!
En super dat jullie samen zijn, dat is zelfs voor mij als moeder van jullie vriendinnetje erg geruststellend ;-)
Vergeet niet te genieten, naast jullie oh zo belangrijke taak daar.
Dikke knuffel en veel liefs!!!

Gerrie Vossen

Wat leuk om jou reis verslag te lezen.
Geluks momenten voor jullie??
Op deze manier zijn 4 weken zo om?
Ook een beetje vakantie vieren !!!!!

Sunny

Wat fijn om te horen dat jullie veilig en wel goed zijn aangekomen en dat we mee mogen genieten via jullie ogen en oren jullie avonturen. Ontzettend veel respect voor jullie. Ik kijk naar uit naar jullie volgende verslag xxx hugg and God zegen liefs

Jutta Hartog

Fijn dat de reis en ontvangst al een positieve stempel gezet hebben op de eerste paar dagen en dat wij meteen alles mogen meebeleven. Ik kijk al uit naar het vervolg en wens jullie heel veel plezier. Het zal een onvergetelijke tijd worden. Liefsxxx

Hajar

Superr leuk om te lezen jongens!! Mooi dat de eerste dagen goed zijn verlopen, ik kijk uit naaar meer updates van jullie ?. Heeeel veeeel plezier en succes strijders en tot snel weerrt

Paul Gielen

super meiden, ga zo door en tot ziens